یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
گام‌های درست بانک مرکزی در ثبات بخشی اقتصاد

بانک مرکزی و کلیت دولت برای مدیریت بازار ارز و ثبات‌ بخشی اقتصادی چند اقدام مهم را انجام داد که تعاملات اقتصادی، اصلاح ناترازی، کاهش فعالیت دلالان و الزام برای افتتاح حساب ارزی از جمله این موارد است.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه و محاسبات مجلس: یکی از بخش‌ هایی که به طور مستقیم از سیاست‌ های ارزی تأثیر می‌پذیرد، بخش تجارت خارجی است و درآمد ارزی از عوامل اثرگذار بر این قسمت به ‌حساب می‌آید که به‌ درستی مورد توجه سیاست‌ گذاران اقتصادی قرار گرفته است. بر همین اساس در دولت تلاش فراوانی جهت توسعه تعاملات بین‌ المللی صورت گرفت و همچنان هم این روند ادامه دارد.

از نمونه این تعاملات می‌توان توافقاتی که با کشورهای همسایه و کشورهای دورتر مانند چین، روسیه، امریکای لاتین و... به سرانجام رسید را مورد اشاره قرار داد. این رفت‌ و آمدها در نهایت منجر به افزایش درآمدهای ارزی و در نتیجه افزایش فروش نفت و صادرات شده است. در حقیقت تلاش‌ های دولت در این زمینه امکان تسهیل کسب درآمدهای ارزی را نسبت به گذشته بیشتر کرد؛ زیرا به این طریق زمینه صادرات نفتی و غیر نفتی بیشتری فراهم آمد و انتظارات فعالان اقتصادی تا حدودی برآورده شد و بخشی از نگرانی‌ ها نسبت به افزایش نرخ ارز نیز کاهش یافت.

علاوه بر این مسئله، کارهای دیگری هم برای مدیریت نرخ ارز صورت ‌گرفته که کاهش ناترازی بودجه‌ ای، ارزی و ناترازی در حوزه‌ های مختلف مانند یارانه، انرژی و مسائل اینچنینی از جمله این موارد است. سرمایه‌ گذاری‌ ها در زمینه مسائل نفت، برق و دیگر موارد صورت ‌گرفته که نگرانی‌ هایی که از گذشته نسبت به قطعی برق و گاز وجود داشت، برطرف شده و تولید وضعیت با ثباتی پیدا کرده و در کنار اینها بانک مرکزی تقاضاهای مشروع را هم در مرکز مبادله ارزی پاسخ داده است.

در رابطه ‌با ارز یک بازار آزاد هم وجود دارد که نوعاً تقاضای آن برای سفته‌ بازی یا انتقال سرمایه خارج از کشور است که طبیعتاً امکان پاسخ برای آنها وجود ندارد، ولی سایر تقاضاهای مشروع در حال پاسخ است و در کنار آن هم کاری که در مجلس صورت گرفت؛ مانند مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر زمین‌ های رها شده و خانه‌ های خالی کمک‌ کننده بود. با به‌ کارگیری این سیاست‌ ها تقاضای سفته‌ بازی برای مجموعه کالاهایی که مصارف دوگانه مانند زمین، مسکن و ارز دارند از بین می‌رود و اگر هم وجود داشته باشد، شدیداً کاهش پیدا خواهد کرد. تخلیه حبابی که قبل از این برای قیمت‌ ها شکل‌ گرفته بود، باعث می‌شود، دیگر در این بازارها تقاضای سفته‌ بازی را شاهد نباشیم.

علاوه بر کارهای انجام شده، الزام برای افتتاح حساب ارزی و انجام نقل ‌و انتقالات از این طریق بسیار کار سنجیده‌ ای بود؛ زیرا توسط بانک مرکزی قابل ‌رصد است و جلوی خرید و فروش‌ هایی که در خیابان انجام می‌شود با این روش گرفته خواهد شد. با وجود چنین امکانی فراهم‌ آوردن ارز از دلال باید به‌ عنوان کار قاچاق تلقی شود و با خریداران و فروشندگان برخورد قضایی صورت گیرد. برای توسعه این سیاست توسط بانک مرکزی کافی است ارز به ‌حساب ارزی واریز و هدف از تقاضای دریافت این ارز هم مشخص شود.

برای مدیریت بازار ارز به ‌طورکلی باید مجموعه عوامل مختلفی دست در دست هم دهند. جلوگیری از هزینه استقراض از بانک مرکزی برای طرح و پروژه‌ های عمرانی، ورود نقدینگی‌ ها در بخش‌ های مولد از جمله این موارد است. مخصوصاً بحث مولد سازی خیلی در حل مشکلات و گره‌ های کشور کمک‌ کننده خواهد بود.

نباید از نظر دور داشت، شاخص‌ های مختلف اقتصادی مانند کاهش نرخ تورم یا افزایش حجم سرمایه‌ گذاری ناخالص تا به اینجا نشان‌ دهنده شرایط اقتصادی رو به ‌بهبود است که می‌تواند امید آفرینی کند و شرایط به ‌صورت مثبت در آینده پیش برود. چنانچه روش‌ های صحیح علمی با دقت مورد توجه قرار گیرد، مشکلات برطرف شده و آینده چهره امیدوارانه‌ تری به خود خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha